Pražské metro nejsou jen ikony

Tradiční designový prvek trasy A pražského metra, takzvané „puklíky“ znají a oceňují lidé po celém světě jako ikonu. Naše metro toho ale umí nabídnout mnohem víc: každá trasa, každá stanice, má svoji vlastní osobitost. Kromě designu a architektury, které vidí každý, pražské metro obnáší řadu věcí veřejnosti neviditelných. Metroprojekt, který má návrhy pražského metra na svědomí, je významným inovátorem: Céčko začínal s návrhem hloubených stanic a ražbou traťových tunelů nemechanizovaným štítem, v 90. letech navrhl ražbu tunelu Novou rakouskou tunelovací metodou, poprvé v ČR navrhl ražbu moderním razicím strojem TBM – Tunnel Boring Machine, pro novou – čtvrtou trasu D pražského metra pak nové řízení provozu vlaků metra – soupravy budou jezdit automaticky, bez strojvůdce.

Pro první pocit každého cestujícího v metru je rozhodující architektonické a výtvarné řešení stanice. Ikona designu pražského metra: „puklíky“ architekta Jaroslava Otruby, linka A

Architektura nemá být cizí. Některým návštěvníkům stanice připomíná pocit, když si v Národním muzeu stoupnou pod kostru velryby. Stanice NEMOCNICE MOTOL, 2015.

Nerealizované varianty návrhů stanic na nové trase D – Libuš a Olbrachtova, 2011–2024

Vlak metra vás sice sveze, někdy je ale lepší na chvíli zastavit. I na to musí projektant myslet. Nová WC ve stanicích metra.

Velryba navečer, Stanice NEMOCNICE MOTOL, 2015.

Projektování je tvůrčí práce a obsahuje v sobě přirozeně velké množství změn.

Štít TBM v jednolodní stanici Petřiny, budované Novou rakouskou tunelovací metodou.

Ne všechny původní návrhy se realizují. Projektování (a nejen metra) je tvůrčí práce a obsahuje v sobě přirozeně velké množství změn. Například pražské metro mělo původně být jen podzemní tramvaj. Zázemí stanic se dynamicky proměňuje v čase spolu s vývojem technologií. Variant architektonických návrhů veřejných prostor je také více. Realizovat se může ale vždy jen jedno řešení.

METROPROJEKT, FIRMA NÁPADŮ

Do každého projektu se snažíme příjít s něčím novým.

  • První úsek trasy C začínal s návrhem hloubených stanic a ražbou traťových tunelů nemechanizovaným štítem.
  • V 90. letech Metroprojekt navrhl v ČR první ražbu tunelu novou rakouskou tunelovací metodou (tunel trasy B v úseku Kolbenova – Hloubětín, dokončeno 1998).
  • V letech 2001–2003 byla podle návrhu Metroprojektu a Metrostavu provedena stavba naplavovaných tunelů pod Vltavou severně od stanice Nádraží Holešovice. V roce 2002 obdržel tento návrh na kongresu v japonské Ósace cenu Mezinárodní federace pro konstrukční beton (fib) prestižní cenu za vynikající betonovou konstrukci.
  • Pro úsek Dejvická–Motol na trase A jsme Metroprojekt poprvé v ČR navrhl ražbu dvou více než 4 km dlouhých tunelů moderním razícím strojem TBM – Tunnel Boring Machine (realizace stroji Tonda a Adéla 2010 – 12).
  • Pro novou trasu D pražského metra Metroprojekt navrhl řízení provozu vlaků metra – soupravy budou jezdit „driverless“, tedy automaticky, bez strojvůdce.

Více o Metroprojektu na: