Takoví jsme byli

Metro jako veřejná stavba vždy odráželo dobu. Nad starými trendy, zachycenými na dobových fotografiích, můžeme nostalgicky povzdychnout a zavzpomínat. Nebo se jim můžeme zasmát. Takové tehdy byly časy a takoví jsme byli my. Otázkou ovšem je, jak budeme my i metro za padesát let vypadat na fotkách z dneška?

Stanice Muzeum na trati C patřila od počátku provozu metra k nejvytíženějším. V prvních letech ještě nebyla přestupní stanicí metra, ale existovaly zde silné přestupní vazby na tramvajovou dopravu na Václavském náměstí. Pro třívozové vlaky byla část nástupiště ohrazena mobilními zábranami.

Pomocník strojvedoucího kontroluje nástup cestujících do soupravy ve stanici Hradčanská. Pomocníci strojvedoucích sloužili na trati A do roku 1979 a na trati C do roku 1981. V pozadí typické prvky informačního systému, hodiny a ukazatel následného mezidobí a monitor průmyslové televize.

Dozorčí stanice s výpravkou na trati A, 1978.

Interiér vlaku 81-71 s dámou v kožichu, kolem roku 1980.

V roce 1977 zažívali cestující i provozní pracovníci na Muzeu nevšední akci usazování eskalátorů do prostorů budoucího přestupu na trať A. Nástupiště stanice bylo zčásti omezeno záborem. S dožíváním původních technologií po roce 1990 se podobné stavební akce na metru konají častěji.

Kdo neměl drobné, mohl si rozměnit 2 Kčs nebo 5 Kčs mince v sovětských měničích, které předvádí mladá dozorčí stanice Gottwaldova. Šablona v pozadí sloužila k ověření rozměrů zavazadel při rozhodování o zpoplatnění jejich přepravy.

Od roku 1974 byl základním způsobem odbavení turniket na korunové mince, kterým procházeli přímo platící cestující. Cestující poměrně brzy vynalezli způsoby, jak projít turniketem bez placení, možnost pozdější kontroly neexistovala.

Dozorčí turniketů krom jiných činností kontrolovali proces odbavení, pomáhali cestujícím při případných problémech a prostřednictvím kamer průmyslové televize měli přehled o provozu v hlavních uzlech své stanice, kolem roku 1980.

Čekání na spoj metra ve stanici I. P. Pavlova v roce 1984, kdy metro slavilo 10. výročí zahájení provozu. Původní ideologické názvy stanic byly v roce 1990 změněny tak, aby odpovídaly místopisným názvům, celkem bylo přejmenováno 13 stanic.

Rok 1985 přinesl zrušení zastaralých hotovostních plateb v turniketech a zavedení elektronických označovačů jízdenek platných i v povrchové dopravě. Tento systém s modernějšími technickými prostředky a rozšířeními funguje dodnes.

Zatěžovacími zkouškami metra byly
v období před rokem 1990 Spartakiády, masové sportovní akce na strahovském stadionu, které vyžadovaly dopravit v krátkých časových úsecích desítky tisíc lidí. Takto vypadala stanice I. P. Pavlova s přestupem na návaznou autobusovou dopravu v roce 1985.

Při absenci internetu a mobilních telefonů uvítali cestující ve vybavenosti stanic i veřejné telefonní automaty. Řada z nich byla zdařile integrována do architektury stanic, jako např. tento v dolním podchodu na Můstku.